dinsdag 21 juni 2011

Koppelings nemercilinder vervangen

Tijdens het klussen kwam ik de volgende roestsporen tegen (de oranje sporen):


Deze kwamen bij de koppelings nemer cilinder vandaan. Deze hydraulische cilinder zorgt ervoor dat de koppelings platen van elkaar worden geduwd als je op het koppelingspedaal trapt.Het systeem werkt met remvloeistof wat een nogal aggresief goedje is. Ook trekt het water aan, vandaar dus de roest. Als de cilinder te erg gaat lekker werkt natuurlijk ook de koppeling niet meer, snel een nieuwe monteren dus!

Een probleem hierbij was om de hydraulische leiding los te draaien van de cilinder. De moer was van zacht metaal en zat muurvast. Er was gelukkig precies ruimte genoeg om er een griptang op te klemmen en hiermee kreeg ik de moer los. De andere bevestigingsbouten zitten natuurlijk op niet toegankelijke plaatsen en zitten ook vast, maar kruipolie en met veel lenigheid ging alles los. Hieronder een foto van de oude lekke cilinder:

Nieuwe cilinder gemonteerd en het hydraulisch systeem van de koppeling weer ontlucht en alles werkt weer zoals het hoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten